Dhow factory te Sur.
Boten waren een vitaal gedeelte in het leven te Sur. Er bestond een actieve ship-building industrie in de haven stad te Sur. De typische boten zijn de dhows, waarvan er in Sur vele ambachtslui deze boten in alle afmetingen bouwden. Deze boten met een of twee masten zijn de typische zeilschepen waarvan in Sur deze Arabische vaartuigen eeuwenlang gebouwd werden.
![]() |
Dhow zeilschip onder constructie op een werf te Sur. |
Na het ontbijt om 08:00 uur worden we om 08:45 uur naar de werf gevoerd. In het haventje liggen er nog verschillende boten, in verschillende fase van afwerking. Er is nog een korte overzet naar Al Ayjah met de vuurtoren van Sur. Om 11:00 is het bezoek afgelopen en wordt er terug naar het hotel gereden. Daar kan ik nog even het zwembad in om verkoeling zoeken.
![]() |
Sur |
![]() |
In de haven van Sur liggen er veel dhows te relaxen. |
Naar Muscat.
Het is nog een hele trip terug naar Muscat. We vertrekken dan ook om 12:15 uur, samen met de Japanse companie. We hebben een lunchpakket meegekregen. Ergens onderweg krijgen we toch een 40 minuten om de inhoud van de meegekregen isomodozen te verbruiken. Het is toch wel confronterend hoe die jappen, de verpakkingen zo maar laten rondslingeren. Ik had toch wel anders verwacht van die Jappen. Waarschijnlijk rekende ze er op dat de meegereisde Omanieten, gids en chauffeurs hun rommel wel zouden opruimen.
![]() |
Pick-nik, samen met de Jappen, tussen Sur en Muscat. |
De terugkeer verloopt vlot zodat we rond 16:00 terug aan ons hotel te Muscat toekomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten