Laatste dag van de rondreis in Oman.
Vandaag staat er nog een tamelijk druk programma op deze laatste dag in Oman. Dus tijdig uit bed: 06:30 uur, ontbijt om 08:00 uur. Vervolgens wat aan de conditie werken door te gaan joggen op het strand.
Samhuram
We gaan vooreerst nog eens via de stinkende visdroogplaats en verder naar Samhuram. Hier zijn belangrijke opgravingen verricht. Volgens overgeleverde verhalen zou het een van de hoofdsteden van de Queen of Sheba geweest zijn. In de geschriften van het Oude Testament, in de Koran en in enkele eeuwenoude Afrikaanse legendes wordt deze figuur genoemd. En toch staat het niet vast of ze echt heeft bestaan. Er is geen blog publicatie van terug te vinden. Toch is het een mysterieuze locatie.
![]() |
De baan tussen Salalah en Mirbat langs de kust. |
Mirbat.
Op een goede 50 km van Salalah ligt een dorpje waar de tijd is blijven hangen. Het stadje blijkt te bestaan uit een oud, vervallen stadje waar resten van de Jemenitische bouwstijl te zien is. Als men door de straten wandelt lijkt het alsof hier een oorlog is geweest. In 1972 werd hier de 'Slag om Mirbat' gestreden. Drie jaar later was er vrede in Dhofar waarbij Sultan Quaboos amnestie verleende aan al de rebellen.
Wadi Darbat.
Tussen Mirbat en Samhuram ligt er een wadi: 'Wadi Darbat'. De baan er naar toe is enkel te doen met een 4-wheel drive. Het krioelt er van de kamelen.
![]() |
Kamelen in Wadi Darbat. |
De kamelen voelen zich hier thuis. Door de zeer slechte staat van de weg, komen hier weinig tot geen bezoekers. Het enige vervoermiddel dat we hier opgemerkt hebben was het vervoer van schoolkinderen. Van waar ze vandaan kwamen, en waar ze naar toe reden is me een raadsel. Geen huizen en geen school te bespeuren.
![]() |
Wadi darbat |
Route: Salalah - Mirbat - Wadi Darbat - Samhuram |
Na deze tocht ten oosten van Salalah, nog de tijd genomen om wat te zwemmen aan het hotel. Vermits het hotel niet zeer ver van de stad gelegen is, toch nog even al lopend over het strand de conditie verzorgd. Daarna tijd om de koffer te maken want om 17:45 uur stond het vertrek naar de luchthaven van Salalah gepland.
Salalah - Muscat.
Niets kan blijven duren. Zeker niet met zulke luxe aangeboden reis door Oman, vluchten en hotels inbegrepen. We vliegen met Gulf Air in een Boeing B737 van Salalah rechtstreeks naar Muscat waar we om 19:20 uur landden. Met de bus terug naar het Intercontinental Hotel. We hadden de kamer in dit hotel opgezegd bij het vertrek naar Salalah. Door Rosemary Von Habsburg, iemand van de organisatie van het ministerie, krijgen we een kamer, (de hare), ter beschikking om ons om te kleden voor het transport naar huis.
Muscat - Amsterdam - Deurne.
Het is definitief gedaan. Nog even iets eten in de coffeeshop van het Intercontinental Hotel waarna we om 23:45 met een chauffeur van het Ministerie naar de luchthaven te Seeb gebracht. In de VIP lounge van de luchthaven is het wachten tot het vertrek om 01:15 uur. Het is weerom met de KLM in een Boeing B747-300 die rechtstreeks van Muscat ons naar Amsterdam brengt. Hier komen we toe rond 06:00 uur. We vliegen met een toestel van DAT, type Brasilienne, om 08:20 uur naar Antwerpen. Deze keer zijn de problemen tijdens de heenvlucht niet ter zake. In Deurne zijn we na 30 minuten terug in het frisse België op dag 12: 24 november 1991.
![]() |
Aankomst op de luchthaven van Deurne. |
![]() |
Aangekomen in Deurne. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten